Årsplaner

Klasser: 6.KLASSE
Periode: 2018/19
Team / lærer: MMK

I idræt på Atheneskolen foregår idræt i høj grad med fokus på deltagelse og samarbejde snarere end præstation. Denne tilgang er et resultat af en betragtning af børnene, hvor vi ser at de enten - ofte i højere grad end andre børn - har en retfærdighedssans, som spænder ben for dem selv eller ikke har miod på eller lyst til at koste sig ud i idrætsfaget af frygt for ikke at slå til - en oplevelse, de ofte har med sig fra deres tidligere skole.
 
Her drejer det sig om at have det sjovt, at opleve at der ikke sker forfærdelige ting, hvis ikke man vinder, at man ikke behøver at være en stor idrætsstjerne for at kunne deltage - samtidigt med at man sættes ind i idrætsfaget som sådan.
 
Således ser planen ud for 6. klasse
 
Natur eller asfalt
I dette forløb skal vi undersøge, hvad det betyder for en aktivitet, at den foregår i naturen og i byen. Der vil være tale om en række undersøgelser, og vi skal tage nogle noter undervejs for at sammenligne vores oplevelser.
 
Jumpstyle
I forløbet skal vi arbejde med dansestilen, jumpstyle. vi skal arbejde med forskellige basistrin indenfor stilarten, undersøge hvad der kendetegner jumpstyle og selv koreografere en jumpstyle-dans.
 
Det sunde liv
I forløbet skal vi arbejde med kost, sundhed og trivsel. Vi skal blandt andet have kendskab til de fire sundhedsbegreber: det snævre og negative, det snævre og positive, det brede og negative samt det brede og positive. Derudover skal I arbejde med jeres egen forståelse og opfattelse af sundhed, dyrke forskellige motionsformer.
 
Testsamfundet
I forløbet skal vi undersøge og teste vores kondition og vores puls. Vi skal teste vores kondital ved to forskellige tests og efterfølgende både sammenligne konditallet og metoden. Vi skal også undersøge, hvordan vores puls er ved forskelligt arbejde.
 
Skolernes innovationsdag
I dette forløb skal vi arbejde med forskellige små aktiviteter, der træner vores hjerne til at tænke innovativt.
 
Motorik
Vi skal undersøge og træne vores motorik. Vi skal læse en fagtekst, hvor vi lærer om de forskellige former for motorik. Viskal også lave forskellige aktiviteter, hvor vi træner vores motorik. Til sidst skal vi på et stjerneløb, hvor viskal besøge fem forskellige motoriklande. Når vi har besøgt alle landene, har vi fået det motoriske kørekort i guld.
 
Naturen som træningscenter
Her tager vi en dag ud i  naturen, som jo kan være verdens skønneste træningscenter. Vi skal træne på alle mulige måder, efter vi har læst en fagtekst om, hvordan man kan bruge naturen som træningscenter. Vi skal lavelave forskellige aktiviteter såsom styrke- og konditionsøvelser. Og så skal vi også selv finde på øvelser, som vi kan lave i naturen.
 
Den gode leg
I forløbet skal vi stifte bekendtskab med forskellige små lege, lege i det fri og lege som børnenes bedstefar og bedstemor måske har leget. Til sidst skal vi selv udvikle regler og lave "den gode leg".
 
Børnene får lov til selv at bestemme aktiviteten omtrent hver 5. gang.
 
Ret til ændringer forbeholdes